torsdag den 26. marts 2020

Eksperiment 2 :-)

, alt det her hjemsendelse og undervisning hjemmefra, online, via div online platforme på pc, via tlf, messenger møder, Zoom, Teams, facebook grupper osv. osv. falder jo lige pludselig i rigtig god tråd med det modul her vi er igang med. :-)



Sådan ser mit hjemmekontor, undervisnings lokale ud pt.





Vi oplever både som undervisere og elver store udfordringer pt. da vi i vores team ingen erfaring har med at undervise online. 
Så vi har team møde via messenger flere gange dagligt, i forhold til undervisning, hvilke platforme vi skal anvende osv. Vi er igang med at lærer et program der hedder teams at kende.
Vi har også samtaler med enkelte elver via messenger chat.


 Eksperiment 2 skulle have foregået vi en PowerPoint præsentation af arbejdsmiljø i klassen, hvorefter eleverne ville få udleveret en opgave med spørgsmål, hvori der ligger en QR kode i bunden de skal scanne der sender dem videre til en video, de skal analysere.




Da vi jo er hjemsendt blev det til online undervisning i stedet for, undertegnet oprettede en Zoom chat, hvor eleverne blev bedt om ikke at have camera tilsluttet. 
Inden undervisning gik igang havde alle eleverne fået tilsendt dagens materiale via mail. En PowerPoint som jeg så læste op via zoom, samt tre opgaver de skulle løse selvstændigt, efter zoom møde var færdigt.
En enkelt elev kunne ikke få sin pc til  at virke, dette klarede via via et andet medie, Messenger.




Her sendte jeg et link til video der skal analyseres og derefter et skærm print af opgaven til eleven som efterfølgende kunne arbejde med opgaven. :-)

Mine knap 2 ugers erfaring med online undervisning, har vist et tydeligt billede af, at eleverne tager denne situation meget forskelligt til sig. 
De stærke elever der klarer sig godt i hverdagen, er lige pludselig på 24/7. Det vil sige at de ringer og skriver imellem kl. 06.00 - 22.00 på alle ugens 7 dage.
De elever der har det rigtigt svært i hverdagen, de er næsten faldet af, de har svært ved at motivere sig, forstår ikke helt ideen i at de skal sidde klar ved computer skærmen kl. 08.00 og ikke kan vente til kl. 10.00. De får ikke spurgt om hjælp til de opgaver de ikke forstår osv. Så det kræver stort arbejde at fastholde disse elever i skoletiden. 
Jeg oplever at størstedelen af eleverne faktisk synes det er interessant, at vi pludselig er online, og de kommer med mange gode input, i forhold  til hvilke platforme osv vi kan anvende.


Lige pt er vi både som faglærer og elever i første stadie af forståelsen af de digitale platforme og muligheder osv. Har et nedenstående graf/taksonomi.


Vi samarbejder tæt med mentorer der også deltager i video møder med eleverne. Der bliver arbejdet meget med motivation og hvorfor er det nødvendigt at lærer osv. 
Drivkraft-dimensionen beskriver meget godt hvor vi er pt med de elever der har det svært.




Jeg opdaterer igen senere i forløbet, men super interessant, og vi er da om nogen igang med de digitale teknologier. :-)










2 kommentarer:

  1. Ja super relevant med dette modul i forhold til den aktuelle situation. Hvordan har det hængt sammen tidsmæssigt og didaktisk med at ændre det "normale" og delvist planlagte til e-læring?

    SvarSlet
  2. Jamen for nogle af mine kollegaer har det været meget kaotisk, jeg har heldigvis kunne følge lidt mede på sidelinjen de første par dage, inden jeg selv skulle undervise. Der er nogle udfordringer i at fastholde alle elever, og enkelte undrer sig over hvorfor vi foreksempel ikke kan vente med at starte undervisningen til kl. 10.00 osv.
    Personligt har jeg lavet indkaldelse i en facebook gruppe eleverne selv har oprettet, det har jeg gjort dagen inden. Så kl. 07.30 på dagen har jeg sendt nummeret opgaver ud, så de var klar til undervisning kl. 08.00. Svarer lige yderligere senere.

    SvarSlet