fredag den 3. april 2020

Eksperiment 3: Arbejdet i Microsoft Forms

Igår torsdag den 02.04.20 prøvede jeg at lave 2 typer opgaver i microsoft Forms, nemt og lækkert at arbejde i.
Jeg lagde ud med de didaktiske overvejelser, støttede mig op ad nedenstående link -

https://open-tdm.au.dk/blogs/onlineundervisning/wp-content/uploads/sites/72/2020/03/tjekliste-1.pdf

Vi har et online lærerværelse pt i teams.




Der lagde jeg mine opgaver ud til feedback, fra mine kollegaer inden jeg skulle anvende opgaverne i undervisning.
Det viste sig at være en god idé, da flere havde problemer med at, logge ind på selve opgaven. Så det var blandt andet en problemstilling, jeg kunne nå at løse, inden undervisnings opstart.

Inden undervisnings opstart, sendte jeg alle materialer og link til zoom møde ud til eleverne.





Ved opstart af zoom lektion, anvendte jeg for første gang min screen share funktion, hvor jeg præsenterede opgaverne, samt de skema de efterfølgende skulle udfylde.
Jeg havde inden opstart lavede et backup dokument i Word, hvis der skulle opstå tekniske problemer, at eleverne f.eks. ikke kunne kunne få adgang til dokumenterne i Forms osv.

Efter første lektion blev eleverne informeret om at de skulle gå igang med de pågældende opgaver, samt at de havde tre muligheder for at kontakte mig, ved eventuelle problemstillinger, via tlf, mail eller den messenger gruppe, som holdet selv har oprettet.

Udover mig som underviser, var der også en mentor med, under alle tre lektioner.

Hele forløbet gik faktisk rigtig fint, eleverne virkede begejstrede, og fik afleveret nogenlunde indenfor den tidsramme jeg havde regnet med.
Men men. . Her opstår der så en problemstilling jeg ikke havde forudset ved brugen af Forms som opgave form. Eleverne aflevere anonymt, så sidst på eftermiddagen, mangler jeg at modtage tre afleveringer, hvor af to af eleverne giver sig til kende.

Vi vil altid støde på elever, der helst vil se sig udenom at lave opgaver/lektier osv. Så det er vigtigt at kunne dokumentere en aflevering. I ovenstående tilfælde valgte jeg at bede eleverne om at tage screenshot eller billede med tlf at de havde sendt og efterfølgende sende til min mail. Men ikke optimal løsning på sigt.

Jeg har nu efterfølgende valgt at beskrive mit forløb igen, inde på det fælles lærerværelse, i forhold til feedback og feedforward.

Det har været et super spændende og lærerigt forløb, det IT der kan altså noget i sammenspil med nutidens elever.

1 kommentar:

  1. Det lyder fantastisk spændende, god vidensdeling med faldgrupperne

    SvarSlet